Morten Gram blev medlem af den velgørende organisation Borgervennen af 1788 på sin étårs fødselsdag takket være sin morfar, der sad i bestyrelsen. Først langt senere blev Morten også medlem af Fountain House København, hvor han til daglig binder trådene sammen i husets reception. Nu har han også forbundet de to organisationer, der begge er til for skabe muligheder for mennesker, som er kommet i knibe eller gennemlever en svær periode af deres tilværelse.

Under coronanedlukningen i foråret oplevede Fountain House København som et af de få åbne åndehuller en tilgang af nye medlemmer. Behov for bedre faciliteter dukkede op flere steder, og en dag faldt Morten i snak med underviser i keramik, Sidse Møller om mangler og ønsker til forbedringer i værkstedet.

Morten kom i tanker om Borgervennen af 1788, som med hans ord er ”en gammel organisation med en stor pengetank, der netop donerer til organisationer som væresteder og også har ejendomme rundt om i København, som de lejer ud medlemmer, bl.a. som studieboliger. De støtter også studierejser og tilbyder rentefri lån”. Der var ikke alle, der troede på ideen, men Morten er ihærdig, og har han først sat sig noget for, giver han ikke uden videre op:

Jeg kan godt lide, at det, man snakker om, også bliver til noget. At tænke ud af boksen er mange gange en floskel, men jeg tænker virkelig ud af boksen ind i mellem, og jeg er ikke bange for at prøve noget nyt. Når nogen siger ’det kan ikke lade sig gøre’, svarer jeg: ’hvorfor kan det ikke det? Lad os da lige prøve…’

Ansøgningen blev altså skrevet og er dateret d. 16. marts 2021. Nøjagtig 8 måneder senere fik Morten mail: Borgervennens legatudvalg havde besluttet at tildele Fountain House København 22.900 kr. til keramisk værktøj.

Morten er ikke i tvivl om, at det er den personlige ansøgning, der sammen med det borgernære formål har givet pote. Og legatet er nu ved at blive omsat til bl.a. en ny keramisk drejeskive, bedre arbejdsbelysning og en ergonomisk stol.

 

Morten har brug for strukturen i Fountain House – Rollen har han selv defineret

Det er snart tre år siden, Morten begyndte i Fountain House København. Den første tid var præget af startvanskeligheder, men så fandt han rytmen:

Fountain House giver mig en hverdag simpelthen. Efter jeg selv har fået lov til at definere min hverdag her, så er det meget godt – jeg blev frustreret før, når der manglede aktivitet. Derfor valgte jeg at tage receptionen, et sted hvor man kan vælge bare at vente på, telefonen ringer, eller man kan prøve at holde sig opdateret, byde folk velkommen med et smil, tage aktion på ting, fx sørge for at folk får hentet deres pakker og åbnet posten.

Det passer også mig godt at sidde i receptionen, for jeg har fået et godt indblik i, hvordan huset fungerer: Hvem tager sig af hvad, hvilken bank vi bruger osv. Jeg kan godt lide fornemmelsen af, at alle brikkerne falder på plads oveni hovedet. Faktisk er der mange medarbejdere, som er begyndt at komme og spørge mig om ting og sager: Ved du, hvem og hvad og hvor…?

Men i Fountain House er det nu heller ikke ubetinget medarbejderne, der har styr på det hele. Faktisk præciserer et af principperne for de internationale Fountain Houses, at bemandingen ikke må være så høj, at medlemmerne er unødvendige i den daglige drift.

Det er den nødvendighed, Morten har fået øje på og grebet. For tiden passer han husets reception tre dage om ugen – og kvalitetssikrer hjemmesider for en virksomhed i Nærum 10 timer om ugen, mens han venter på godkendelse til fleksjob. Og legatet fra Borgervennen har givet Morten endnu mere blod på tanden. Han er klar til prøve lykken igen med en ny fondsansøgning, næste gang Fountain House mangler midler til et godt formål for medlemmerne.

Fountain House København House retter en varm tak for legatet til Borgervennen af 1788.

Foto: Henriette Lykke og Morten Gram